Wijn proeven in Gisborne en lopen tussen de Pijlstaartroggen en Kingfishes

5 december 2016 - Tatapouri, Nieuw-Zeeland

05:00 onze wekker gaat, want! We willen de zon zien opkomen als eersten van de wereld! Dus met een ruk ging het gordijn voor ons raam weg en zaten we rechtop. Het zou nog even duren voor de zon te zien was, maar nu al zag je een oranje streep aan de horizon en had de lucht verschillende kleuren blauw en paars. Na een half uur zou de zon te zien zijn, maar wij zagen niks... Het was erg bewolkt en het regende iets. Geen zonsopkomst dus voor ons.

Een paar uur later zijn we naar het centrum van Gisborne, omdat het nog steeds regende, hebben we hier wat rondgereden toen we uiteindelijk uitkwamen bij een wijnboer Millton Vineyard genoemd. Hier hebben we een wijnproeverij gedaan. We proeften een Chenin Blanc, Chardonnay, Gewürtzhammer, Crazy Red (rode blend) , Pinot Noir en een Shiraz (van de excellent lijn, duur flesje dus). Hartstikke lekker. We mochten overal rondkijken en kregen veel informatie over de druiven en de wijnen èn we hebben een rondleiding door de fabriek gehad. Het was hartstikke gezellig en we hadden een leuk gesprek met vinoloog. Na de tijd vroeg ik wat we moesten betalen, maar het was goed zo, gratis zei ze voor ons! Na de proeverij was het droog en zijn we naar de uitkijkpunten over de stad gereden. Er staan hier veel beelden van James Cook.

Om 16.30 zijn we terug gereden naar Tatapouri om daar een tochtje te maker door de zee, er zitten hier namelijk pijlstaartroggen, adelaarsroggen en kingfishes van wel 1 meter groot in het rif! Met een gids, een waterdicht, oversized visserspak en een stok liepen we het water in. Ongeveer 100 meter van de kust (nog steeds erg ondiep, water op knie hoogte) zagen we de roggen en kingfishes! Best eng, ze zijn heel groot! En de pijlstaartroggen zwemmen tegen je aan, tot je navel! Heel grappig. Onze gids was ze aan het voeren, dus er zaten wel 20 roggen om ons heen. We hebben ze geaaid en gevoerd. Ze voelen een beetje als rubber, maar dan zachter, echt een gekke ervaring.

In de avond ging ik opzoek naar pinguïns! Die ik na 1,5 uur zoeken maar niet kon vinden. Tom maakte ondertussen vrienden met onze camping-buurjongen Florian. Een jongen van 22 uit Zwitserland. We vertelden hem over het plan morgen naar de zonsopkomst te kijken en hij besloot al gauw om met ons mee te kijken.

1. Bert en Jet:
    8 december 2016
    Jongens,wat een avonturen! En wat fijn dat jullie het zo mooi beschrijven! X